Stworzenie dobrego biznesplanu pozwala nam ocenić realne szanse na sukces przyszłej działalności. Często wiele pomysłów na biznes kończy się właśnie na etapie biznesplanu kiedy to po przeanalizowaniu wszystkiego przedsięwzięcie okazuje się nieopłacalne. Dobry biznesplan jest konieczny kiedy staramy się uzyskać wsparcie finansowe na otwarcie działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno wszelkiego rodzaju dotacji, pozyskania inwestora czy pożyczki z unii europejskiej.
Jak stworzyć dobry biznesplan?
Początek biznesplanu stanowi krótki opis planowanego przedsięwzięcia. W tym etapie warto zawrzeć koncepcję biznesu, posiadany budżet, a także potrzebną kwotę na start. Warto również zaplanować uzyskanie dodatkowych środków. Na początku trzeba uwzględnić też swoje doświadczenie w danej branży, wykształcenie czy źródło zdobytej wiedzy na temat danej działalności. Przyda się to w czasie pozyskiwania inwestora czy dotacji.
Kosztorys to bardzo ważny element w biznesplanie, gdyż dzięki niemu wiemy, ile dokładnie pieniędzy będziemy potrzebować na otwarcie firmy i jej prowadzenie przez kilka pierwszych miesięcy. W końcu początkowo możemy dopłacać do biznesu, dopóki nie uzyskamy wystarczającej liczby klientów, aby zacząć czerpać zyski. W kosztorysie warto uwzględnić aktualne ceny, a także prognozy na temat podwyżek materiałów potrzebnych do otwarcia firmy. Koszt najmu czy utrzymanie pracowników również musi znaleźć się w kosztorysie.
Ważnym aspektem jest analiza słabych i mocnych stron w planowanym biznesie, a także porównanie do konkurencji. W końcu musimy mieć coś co przebije ofertę innych firm. Mocne strony biznesu to chociażby dobre ceny sprzedawanych towarów, lokalizacja firmy czy popyt na oferowane przez nas rzeczy. Z kolei słabymi stronami może być wysokie ryzyko niepowodzenia, duża konkurencja czy chociażby lokal w słabej lokalizacji. Biorąc pod uwagę słabe i dobre strony, będziemy w stanie podjąć odpowiednie działania, żeby przyciągnąć klientów. Warto dokładnie sprawdzić ofertę konkurencji, żebyśmy mogli dobrać odpowiednie stawki. Oczywiście ceny nie mogą być zbyt niskie, aby nie być stratnym.
W biznesplanie musimy zawrzeć również plan marketingowy na dłuższy okres czasu. Początkowo działania marketingowe muszą przyciągnąć pierwszych klientów, co dalej będzie napędzać sprzedaż. Z kolei w późniejszym okresie wciąż trzeba pozyskiwać nowych klientów i przedstawiać ofertę stałym klientom. Działania marketingowe są kluczowe dla rozwoju biznesu, gdyż bez tego inni nie dowiedzą się o nasze firmie. Obecnie najlepszą opcją jest marketing internetowy, szeptany i współpraca z influencerami. Oczywiście konieczne jest również pozycjonowanie strony, aby zwiększyć jej widoczność w przeglądarce. Jeśli prowadzimy firmę stacjonarną, dobrze sprawdzi się roznoszenie ulotek reklamowych po okolicy. Jest wielu chętnych do wykonywania tej pracy, stąd też z łatwością można znaleźć pracowników.