TOMEDO – wirtualne biuro w centrum Łodzi

Menu
  • Blog
  • Wirtualne biuro Tomedo
Menu

B2B, czy to się opłaca?

Posted on 16 grudnia 20207 maja 2021 by tomedo
wirtualne biuro łódź

Czym jest B2B? W wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego B2B (business-to-business) to powiązanie biznesowe pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami gospodarczymi. W Polsce B2B pojawiło się na dobre, w momencie możliwości prowadzenia tzw. jednoosobowej działalności gospodarczej. Ze względu na korzyści finansowe dla obydwu przedsiębiorców gdzie jeden zleca, a drugi wykonuje dane zadanie, ten sposób relacji popularny jest wśród twórców, a w szczególności, w branży informatycznej.

B2B, czy to się opłaca? W porównaniu do formy zatrudnienia jakim jest umowa o pracę ten rodzaj współpracy jest o wiele mniej kosztowny. W przypadku współpracy opartej o B2B przedsiębiorca zlecający wykonanie danej pracy nie musi ponosić kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika. Zlecający pracę nie musi prowadzić skomplikowanej działalności kadrowo-płacowej. Na koniec miesiąca otrzymuje fakturę od wykonawcy zlecenia, którą należy zaksięgować i opłacić. Współpraca w oparciu o B2B nie nakłada obowiązku udzielenia urlopu, zgłaszania do ZUS-u oraz rejestrowania zwolnień lekarskich. Z punktu widzenia zlecającego pracę w znacznym stopniu zmniejsza to biurokrację i zwalnia od przestrzegania kodeksu pracy jak to jest w przypadku umowy o pracę.

Po stronie wykonującego zlecenie jest dużo więcej pracy. Należy jednak pamiętać, że są też korzyści. B2B dla wykonującego zadanie to między innymi konieczność prowadzenia działalności gospodarczej. W większości przypadków obowiązek prowadzenia księgowości co generuje koszty do około 200 zł miesięcznie. Nakłada na wykonawcę zlecenie obowiązek samodzielnego opłacania składek na ZUS, podatku dochodowego oraz jeśli jest tzw. ”Vatowcem” również podatku VAT. Zatem jakie korzyści daję B2B dla wykonującego zlecenie. Wbrew pozorom jest ich sporo. Po pierwsze osoba zakładającą działalność gospodarczą przez pierwsze pół roku płaci tzw. mały ZUS (ok 350 zł) czyli obniżoną składkę za obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. Następnie po tym okresie przez kolejne dwa lata składka ZUS jest na preferencyjnych warunkach ( ok 610 zł). W efekcie tego w porównaniu do umowy o pracę więcej pieniędzy zostaję w kieszeni przedsiębiorcy. Po drugie wykonujący zlecenie w oparciu o kontrakt B2B może wrzucić w koszty działalności: zakup sprzętu, oprogramowania czy raty leasingowej za samochód niezbędnej do jej prowadzenia. W ten sposób obniża podstawę do opodatkowania i płaci niższy podatek, w efekcie tego, kolejne złotówki pozostają w jego portfelu. Po trzecie jeśli przedsiębiorca jest tzw. „Vatowcem” może również odliczyć podatek Vat w wyniku czego zakup wszelkiego sprzętu do prowadzenia działalności jest o ten podatek niższy.

B2B, czy to się opłaca? Tak, z punktu widzenia zlecającego oraz wykonującego zlecenie koszty współpracy są dużo niższe. Należy jednak pamiętać, że preferencyjne składki ZUS obowiązują łącznie przez 2,5 roku. Po tym okresie koszty działalności znacznie rosną co trzeba mieć na uwadze w dłuższym okresie czasu.

Warto również przemyśleć kwestię siedziby działalności. W celu osiągnięcia jak najmniejszych kosztów można ją zarejestrować we własnym mieszkaniu lub (jeśli nie chcesz upubliczniać swojego prywatnego adresu) można skorzystać z usług świadczonych przez wirtualne biuro.

B2B stało się bardzo popularne w branży teleinformatycznej wśród developerów oprogramowania, testerów, projekt menedżerów itd., itd. Chociaż co jakiś czas pojawiają się zakusy aby ukrócić ten sposób zatrudnienia, który omija klasyczną umowę o pracę to wydaje się rządzący zdają sobie sprawę, że liberalne podejście w tym sektorze gospodarki przynosi finalnie więcej korzyści niż ewentualnych strat.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Własny biznes – jak zacząć bez ponoszenia dużych kosztów?
  • Wirtualne biuro – skuteczny sposób na zmniejszenie wydatków firmy
  • Czy sprawdzę się w roli wirtualnej asystentki?
  • Jak zarabiać bez wychodzenia z domu?
  • Jak obniżyć koszty prowadzenia firmy?

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    • Styczeń 2023
    • Grudzień 2022
    • Październik 2022
    • Wrzesień 2022
    • Lipiec 2022
    • Czerwiec 2022
    • Maj 2022
    • Kwiecień 2022
    • Marzec 2022
    • Styczeń 2022
    • Listopad 2021
    • Październik 2021
    • Wrzesień 2021
    • Sierpień 2021
    • Lipiec 2021
    • Czerwiec 2021
    • Maj 2021
    • Kwiecień 2021
    • Marzec 2021
    • Luty 2021
    • Styczeń 2021
    • Grudzień 2020
    • Listopad 2020
    • Październik 2020
    • Wrzesień 2020
    • Lipiec 2020
    • Kwiecień 2020
    • Luty 2020

    Kategorie

    • tomedo

    Meta

    • Zaloguj się
    • Kanał wpisów
    • Kanał komentarzy
    • WordPress.org
    © 2023 TOMEDO – wirtualne biuro w centrum Łodzi | WP Theme by Superbthemes.com, wykonanie: strony www