Zacznijmy od tego, do czego potrzebny jest nam biznesplan przy otwieraniu własnej działalności. Biznesplan odpowiada w zasadzie na cztery kluczowe pytania:
- Kto ma zamiar otworzyć własny biznes?
- Co jest przedmiotem planowanego przedsięwzięcia? – Sprzedaż produktu bądź usługi,
- Jak będzie przebiegać realizacja założonego planu?
- Ile będzie nas to kosztować?
Tworzenie biznesplanu odbywa się na samym początku planowania założenia biznesu, ponieważ to on potrafi wykazać, czy droga którą sobie założyliśmy ma możliwości do spełnienia i czy na pewno jest to dla nas opłacalne.
Co powinien zawierać biznesplan?
- Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia – dokładny opis na czym będzie polegało przedsięwzięcie, jaki jest cel i branża przedsięwzięcia.
- Opis produktu lub usługi – opis produktu i jego funkcji, jakie cechy użytkowe będzie miał produkt lub usługa dla klienta, jaka jest jego unikalna wartość oraz jak i za pomocą jakich technologii i metod będzie wytwarzany produkt?
- Profil klienta / Grupa docelowa – do jakiej grupy docelowej jest kierowany produkt lub oferowana przez nas usługa?
- Analiza potencjału rynku i konkurencji – ilu jest konkurentów na rynku, czym są ich silne i słabe strony, w jaki sposób przyciągają klientów i jak mogą nam zagrozić, jakie jest ryzyko wejścia nowych konkurentów na rynek, jakie są możliwości konkurowania z innymi podmiotami?
- Działania marketingowe i sprzedażowe – Odpowiedź na pytanie „jakie są cele marketingowe i sprzedażowe?”, opis szczegółowego planu marketingowego oraz opis procesu zakupowego.
- Procesy operacyjne i kluczowe zasoby – opis przebiegu procesu produkcji lub sposób świadczenia usług. Jakie maszyny i technologie są potrzebne do produkcji i jakie są zdolności produkcyjne? Jakimi zasobami firma już dysponuje? Ilu pracowników jest nam potrzebnych i jakie są ich niezbędne kompetencje? Jak będzie wyglądał proces rekrutacji pracowników?
- Plan i analizy finansowe – jakie są podstawowe koszty założenia i uruchomienia działalności, koszty wytworzenia produktów, koszty marketingowe, jakie będą źródła finansowania, próg rentowności i prób opłacalności całego przedsięwzięcia.
- Wnioski – Przeanalizowanie wszystkich punktów i wyciągniecie wniosków.