Freelancing oznacza pracę jako niezależna firma, a nie bycie zatrudnionym przez kogoś innego. Freelancerzy są samozatrudnieni i często nazywani są niezależnymi wykonawcami. Praca na własny rachunek to rodzaj samozatrudnienia, który jest prowadzony w sposób elastyczny.
Freelancerzy mogą pracować nad dużymi lub małymi projektami, zarówno krótkoterminowymi, jak i długoterminowymi – w zależności od ich umiejętności, dostępności i potrzeb pracodawcy. Typowe zadania mogą obejmować wszystko, od tworzenia strony internetowej lub projektowania logo, po pisanie cotygodniowych postów na blogu lub kręcenie i edytowanie wideo.
Chociaż freelancer nie jest oficjalnie zatrudniony przez inną firmę, może być mu zlecane podwykonawstwo. Często zdarza się, że freelancerzy pracują nad kilkoma różnymi zadaniami lub projektami jednocześnie, ale niektóre umowy mogą ograniczać, dla kogo jeszcze freelancer może pracować, dopóki nie ukończą projektu.
Freelancing zapewnia dużą elastyczność i kontrolę dla jednostki. Większość freelancerów wybiera własne godziny pracy, pracę, którą wykonują, klientów, z którymi współpracują oraz to czy pracuje zdalnie.
Freelancing to również forma przedsiębiorczości, co oznacza, że freelancer ma całkowitą kontrolę nad swoim potencjałem zarobkowym. Freelancerzy nie są ograniczeni do wynagrodzenia, więc mogą zarobić tyle, ile są w stanie zapłacić ich klienci.
Niektóre z najczęstszych wolnych zawodów dotyczą branż kreatywnych, takich jak projektowanie graficzne, copywriting, tworzenie stron internetowych lub fotografia; Jednak freelancerzy mogą pracować w prawie każdej branży usługowej, takiej jak tłumaczenia, doradztwo lub catering.
Aby być wolnym strzelcem, musisz mieć umiejętności, które możesz zaoferować potencjalnym klientom. Większość ludzi korzysta ze swojego doświadczenia zawodowego, oferując usługi z wykorzystaniem już posiadanych talentów. Razem z usługą warto rozważyć:
- Biznes plan – będziesz potrzebować planu określającego, jakie usługi będziesz świadczyć, rynek, na którym będziesz działał oraz strategie marketingowe,
- Witryna, która zawiera informacje o Tobie i Twoich usługach oraz portfolio Twoich prac i referencje,
- Profil LinkedIn. Podczas gdy wszystkie media społecznościowe mogą być świetnym źródłem do tworzenia sieci w celu pracy jako freelancer, LinkedIn to życiorys online znajdujący się w miejscu, w którym łączą się profesjonaliści. To także świetne źródło do poszukiwania zleceń,
- Dedykowany numer telefonu służbowego lub komórkowego, pod którym potencjalni klienci mogą się z Tobą skontaktować,
- Wizytówka,
- Menu usług i stawki dla zleceniodawców,
- Adres kontaktowy dla potencjalnych klientów oraz różnego rodzaju urzędów. Warto tutaj skorzystać z bura wirtualnego, o którego zaletach pisaliśmy we wcześniejszych artykułach.
Jeśli nie masz pewności, czy rzucić się w wir pracy jako freelancer, nie musisz robić tego od razu. Zamiast tego spróbuj wziąć kilka niezależnych zleceń na boku, nadal trzymając się swojej pracy na pełny etat. To da Ci szansę na zbudowanie własnego życiorysu, pozyskanie puli klientów i wypracowanie ważnych szczegółów, takich jak opłaty i czas przeznaczony na każdy projekt. A przede wszystkim pozwoli Ci na własnej skórze doświadczyć niezależnego życia i zdecydować, czy to dla Ciebie.