Jeśli planujemy założyć jednoosobową działalność gospodarczą, nie musimy nawet wychodzić z domu. Wszystkie formalności możemy załatwić przez stronę CEIDG. To szczególnie atrakcyjne rozwiązanie, gdy wychodzenie z domów jest ograniczone, a Twoja działalność nie powinna czekać z normowaniem formalności.
O co należy zadbać zanim zaczniemy wypełniać wniosek?
Zanim zaczniemy rejestrację na stronie CEIDG musimy zadbać o kilka ważnych rzeczy. Najważniejszą z nich jest Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany, ponieważ bez tego nie będzie można zarejestrować wniosku. Do wypełnienia wniosku potrzebne będą również takie dane jak:
● data rozpoczęcia działalności,
● nazwa firmy,
● kod PKD,
● rachunek bankowy,
● forma opodatkowania,
● informacja, kto będzie się zajmować księgowością firmy.
Warto więc sprawdzić wszystkie informacje bądź dopełnić niezbędne formalności zanim zajmiemy się wypełnianiem wniosku o jednoosobową działalność gospodarczą.
Jak wygląda rejestracja działalności gospodarczej przez internet?
Poza Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym przyda się również adres e—mail, który podamy przy okazji zakładania konta na stronie CEIDG. Po zalogowaniu się na stronie dostępna będzie opcja złożenia wniosku, należy w nim podać następujące dane:
● dane osoby składającej wniosek,
● adres zamieszkania oraz adres firmy,
● nazwa firmy,
● kody PKD związane z działalnością,
● liczba zatrudnianych pracowników,
● informacje na temat ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego,
● formę opłacania podatku PIT,
● adres przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy,
● informacja o ewentualnym pełnomocnictwie,
● informacje o rachunkach bankowych.
Po właściwym wypełnieniu wniosku należy go podpisać Profilem Zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym. Informację o dostarczeniu wniosku otrzymuje się na maila w postaci Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).
Jakie są korzyści z rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej przez internet?
Wypełnianie wniosku przez internet jest o wiele prostsze, ponieważ przy niektórych polach umieszczone są podpowiedzi, co należy w nie wpisać, a pominięte bądź źle wypełnione pola podświetlane są na czerwono. Dodatkowo, jeśli we wniosku przedsiębiorca zaznaczy pole, że nie posiada NIP i REGON, bez żadnych dodatkowych formalności otrzyma je automatycznie na adres e—mail. Składając wniosek przez internet można również złożyć odpowiednie formularze ZUS bądź VAT—R, jednak w przypadku formularza VAT—R trzeba posiadać wcześniej nadany numer NIP.
Co jeśli nie posiadamy ani Profilu Zaufanego ani podpisu kwalifikowanego?
W takiej sytuacji można wypełnić wniosek online i podpisać go w urzędzie miasta bądź gminy. Wtedy nie musimy nawet rejestrować się na stronie CEIDG. Po wypełnieniu wniosku na stronie internetowej pojawi się kod, czyli numer wniosku. Nie trzeba go drukować, wystarczy go spisać i podać podczas wizyty w urzędzie, a urzędnik sam wydrukuje go i przekaże do podpisu. W przypadku podpisania wniosku o wpis do CEIDG w urzędzie — dzień, w którym podpisałeś dokument liczy się, jako dzień złożenia wniosku.