Największym błędem początkujących firm jest próba dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców. Jest to o tyle złudne, że gdy próbujemy dotrzeć do wszystkich, tak naprawdę nie docieramy do tych, na których najbardziej nam zależy.
Można to porównać do strzału z łuku. Jeżeli nigdzie nie celujesz, zapewne trafisz w przypadkowy obiekt. Jeżeli natomiast posiadasz tarcze z wyznaczonym celem, jest duża szansa, że przy odpowiednim wycelowaniu trafisz w samą 10-tke!
Tak samo jest z firmą. Musisz uświadomić sobie fakt, że nie zadowolisz wszystkich. Jest bardzo mało prawdopodobne, że ktoś kto chce kupić traktor potrzebny do uprawy ziemi, będzie zainteresowany w tym momencie akcesoriami do akwarium. Największe sukcesy odniesiesz skupiając całą swoją energie, pracę i pieniądze właśnie na Twoich docelowych, idealnych odbiorcach.
Wybranie grupy docelowej jest najważniejszą sprawą w biznesie. W końcu to ludzie tworzą Twój biznes, to oni dają Ci pieniądze, to oni są podstawą Twojego przedsięwzięcia. Pracujesz dla nich i rozwiązujesz ich problemy. Niezależnie od tego czy coś sprzedajesz, czy działasz w branży usługowej, zadowolenie klienta powinno być Twoim priorytetem.
Dlatego właśnie powinieneś dokładnie poznać jego profil, jego oczekiwania, zmartwienia i troski.
Dawaj więcej niż oczekują
Żeby dokładnie określić profil swojego klienta, musisz poznać go bliżej. A dokładnie jego największe problemy. Możesz to zrobić osobiście np. przez telefon, ale również obserwować na tematycznych forach czy social mediach. Wtedy wiesz już co gnębi Twojego klienta, jak się z tym czuje i ile jest w stanie poświęcić aby rozwiązać swój problem. Musisz wykonać ten krok naprawdę bardzo dobrze, z solidnym zaangażowaniem, ponieważ nawet z najlepszym towarem, nie sprzedaż nic, jeżeli Twoi klienci nie będą nim zainteresowani.
Szybka sprzedaż
Gdy już dokładnie poznasz swoich odbiorców, skup się na jak najszybszym stworzeniu oferty i sprzedaży swojego produktu. Co ciekawe, aby zacząć, nie musisz mieć nawet fizycznie produktu. Możesz zrobić tzw. „przedsprzedaż” czyli zbierać zamówienia na produkt, który dopiero za jakiś czas ujrzy światło dzienne. Jest to znakomita opcja, ponieważ nie inwestujesz praktycznie żadnych pieniędzy i zbierasz informację o zainteresowaniu kupnem przez Twoich potencjalnych kupujących.
Jeżeli działa – ruszaj naprzód
Jeżeli widzisz, że zaangażowanie odbiorców jest duże, masz coraz więcej zamówień to pozostaje Ci tylko ulepszać swoje dziecko. Poszerzaj kanały sprzedaży, dodaj więcej źródeł ruchu, przeprowadzaj różne testy, aby zobaczyć jakie oferty działają najbardziej zachęcająco.
Jeżeli natomiast osiągasz znikome zainteresowanie Twoim produktem, powinieneś wrócić do punktu pierwszego i zastanowić się czy:
– właściwie zdefiniowałeś grupę odbiorców,
– Twój produkt rozwiązuje problemy klientów,
– jesteś konkurencyjny,
– wyróżniasz się na tle konkurencji.
Odnośnie wyróżniania się na tle konkurencji, kilka słów, ponieważ jest to też niezwykle istotny element. Żeby w ogóle myśleć o zaistnieniu na dzisiejszej scenie biznesu, musisz czymś się wyróżniać. Czasy, gdy na rynku obecne były 2-3 firmy z takim samym produktem rywalizujących ze sobą, dawno minęły. Teraz możemy z czystym sumieniem stwierdzić, że Twoja konkurencja będzie liczyła co najmniej kilkanaście firm, zakładając że Twój produkt jest w miarę niszowy.
Czym możesz wyróżnić się na tle swojej konkurencji?
Jaką dajesz wartość?
Co może skłonić klienta aby wybrał właśnie Ciebie?
Dlaczego ma wybrać Ciebie, zamiast konkurencji?
Co możesz dać klientowi czego nie da konkurencja?
Jeżeli poprawnie odpowiesz na wszystkie te pytania, zdobędziesz przewagę o 5 sekund w sprincie na 100 m.