Zastanawiasz się nad założeniem działalności, jednak doskonale zdajesz sobie sprawę, że wiąże się to z mnóstwem formalności. Spokojnie, ten artykuł pomoże Ci uporządkować listę rzeczy do zrobienia przed zarejestrowaniem swojej firmy.
- Upewnij się czy na pewno musisz rejestrować swoją działalność – Aby prowadzić własną działalność gospodarczą trzeba zarejestrować się w CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jednak jeśli spodziewasz się, że przychody z Twojej działalności będą niewielkie – tzn. że nie przekroczą 50% minimalnego wynagrodzenia, wtedy nie musisz takiej działalności rejestrować,
- Nazwa firmy – Rejestrując swoją działalność, musisz posiadać własną nazwę. Ważne aby po nazwie występowało Twoje imię i nazwisko w mianowniku.
- Adres firmy – do zarejestrowania działalności musisz podać adres, który będzie służył za siedzibę firmy. Możesz podać adres zamieszkania lub adres wynajętego lokalu. Jeśli jednak nie chcesz wynajmować lokalu i cenisz swoją prywatność, możesz skorzystać z usług wirtualnego biura, który użyczy Ci własnego adresu.
- Kod PKD – czym jest kod PDK? To Polska Klasyfikacja Działalności. Znajdź taki kod, który najbardziej będzie odpowiadał Twojej działalności. Niektóre z kodów są powiązane z określonymi formami opodatkowania czy z koniecznością używania kasy fiskalnej.
- Wybierz formę opodatkowania – prowadząc jednoosobową działalność jesteś podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli PIT, ale masz do wyboru cztery formy opodatkowania dochodów:
– na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (stawka podatkowa 17% i 32%)
– według stawki liniowej (stawka podatkowa 19%)
– ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
– na zasadach karty podatkowej.
- VAT – sprawdź czy musisz płacić VAT. Jeśli Twoje dochody nie przekraczają 200000 złotych rocznie i sprzedajesz usługi i towary, które są zwolnienie z VAT, nie musisz się z tego VAT-u rozliczać.
- Wybierz biuro rachunkowe, które pomoże Ci z prowadzeniem ewidencji i całej księgowości i oczywiście, pamiętaj o założeniu rachunku bankowego.
- Sprawdź, jakie składaki będziesz musiał płacić do ZUS – Przez pierwsze sześć miesięcy możesz skorzystać z „ulgi na start”, która zwalnia z niektórych składek.